Syrrans Virknål

Syrrans Virknål
websorken@hotmail.se

Summa sidvisningar

tisdag 17 november 2009


Jag kanske ska säga att jag hade en blogg tidigare, som av någon anledning inte kom ut, den fanns bara i min egen dator ( det säger en hel del om min data-vana, eller data-ovana). Nåväl, några av de följande inläggen är inte publicerade i datumordning efter när de blev färdiga, utan jag flyttar över några då och då, från den tidigare bloggen.
Jag sitter en hel del och läser/söker inspiration på olika stick- och virkbloggar, och vid ett tillfälle hittade jag ett mönster på en virkad påsväska (Inga´s chrocheted bag). Det var precis en sån väska som jag alltid velat ha, så jag översatte mönstret till svenska och provvirkade en lapp. Jag insåg, rätt omgående att, om jag skulle virka alla 16 rutorna (väskan består av 16 rutor) skulle den bli så stor att jag skulle kunna få plats i den själv!
Så jag gjorde om den: istället virkade jag mormorsrutor, där en ruta består av 3 varv. Jag sydde ihop 4 såna "små-rutor" till en "stor" och avslutade med att virka en kant runt den "stora" rutan (denna färdiga ruta var ändå mindre än den ursprungliga, riktiga rutan). När jag sytt ihop alla rutorna efter schemat så blev väskan alldeles lagom. Jag virkade ett extra varv med fasta maskor runt handtagen och runt övre kanten på väskan.
Den är virkad i Järbo garn 8/4 med virknål nr. 2,5.
Jag skulle gärna vilja fodra den med tyg, men har inte hittat någon bra beskrivning på hur man gör. Någon som vet? Hör gärna av er isåfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar