Syrrans Virknål

Syrrans Virknål
websorken@hotmail.se

Summa sidvisningar

måndag 7 december 2009


Då var helgen över för den här gången och jag har inte stickat så mycket som jag hade tänkt- jag har legat i migrän nästan hela helgen. Det är ett elände.
Det enda som är "bra" är att när anfallet väl gått över (oavsett om det tar en dag eller 2-3 dygn) får jag väldigt mycket gjort, hemma. Då tar jag itu med städningen, tvätten eller sätter igång att baka. Antagligen för att kompensera att jag "slösat" bort en eller flera dagar med att vara sjuk. Alltså, idag blev det storhandel på affären och hem och baka en Snickers-kaka.
Jag är lite skeptisk till jordnötssmör: kan inte riktigt bestämma mig för om det smakar gott eller om det är ur-äckligt. Jag är dock väldigt svag för kakor av alla de slag (både att baka och äta) och chansade- och vann (!)- kakan blev riktigt god. Jag fyllde några småformar och resten av smeten hällde jag i långpanna- och skar småbitar. Kakan är väldigt mäktig, så man klarar sig med en liten bit.
Om någon vill prova, kommer receptet här:
1 burk jordnötssmör (340 g)
4 dl ljus sirap
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
18 dl rispuffar
350 g blockchoklad (jag tog 200 g och fick ett tunnare lager på kakan)
Plastfolie (att klä långpannan med)

1) Sjud jordnötssmör, sirap, socker och vaniljsocker i en jättestor gryta.
2) Blanda ner rispuffarna i blandningen. Häll upp i en långpanna och jämna till.
3) Smält blockchokladen i vattenbad, eller i micron, och häll eller ringla den över kakan.
Skär den i bitar när den kallnat.

1 kommentar:

  1. Hejsan! nu har jag hittat hit, vad duktig du har varit och vad snyggt upplägg! Här kommer receptet på Daim som jag lovade dig, det var länge sedan jag gjorde det men jag vill minnas att det blev en hit! //Cat


    Ingredienser (25 portioner/st.)
    2 msk vetemjöl
    2 tsk kakao
    2 msk ljus sirap
    2 msk smör eller margarin
    4 msk socker
    0.5 dl skållad, hackad mandel
    100 gram ljus blockchoklad

    Gör så här
    1.Blanda allt utom chokladen i en kastrull, gärna med tjock botten. Låt koka på svag värme tills smeten tjocknar.
    2.Bre ut smeten på ett bakplåtspapper, och låt svalna. Smält chokladen, och bre ut den över kakan.
    3.När det har stelnat lite, så skär upp daimen i lagom stora bitar.

    SvaraRadera