Syrrans Virknål

Syrrans Virknål
websorken@hotmail.se

Summa sidvisningar

måndag 28 mars 2011


Nu är äntligen mina nya mys-sockor klara! De är stickade i alla möjliga små-slattar av garn jag haft liggande hur länge som helst. Känns bra att kunna göra nåt vettigt av det :)

Jag har aldrig varit så där 100% nöjd med mina sockor förut, men så provade jag ett nr större strumpstickor (4.5) på dessa och lade upp 56 m för skaftet- tah dah! Det var ju bara det som var felet- galet enkelt avhjälpt, så nu är jag super-nöjd med mina sockor.

Närbild på en annan häl-lapp än den jag normalt brukar sticka. Jag stickar rät-stickning rakt av på alla varv- men den här varianten är annorlunda. Från rätsidan stickas varannan maska rätt och varannan maska lyfts över på andra stickan. Alltså: sticka 1 m, nästa m lyfts över på andra stickan, sticka 1 m, nästa lyfts över osv.
På "tillbaka-varvet", avigsidan, stickas alla m avigt. Resultatet blir som "en avig, en rät" med ett vridet utseende- fast ändå inte.... Himla svårt att förklara i text..... Denna variant av häl-lapp ska visst vara mer slitstark än de jag gjort tidigare- det lär nog visa sig snart för sockorna sitter på mest hela tiden :) Sa jag att jag var jättenöjd med dem? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar