Syrrans Virknål

Syrrans Virknål
websorken@hotmail.se

Summa sidvisningar

lördag 17 april 2010

Förra helgen följde jag mina föräldrar till Hudik för att gå på årets upplaga av Samlarmässan. Vi var där på söndagen och jag måste säga att jag gruvade mig för det brukar vara hemskt mycket folk och därför rätt svårt att se något. Som tur var, var det inte alls mycket folk- det var tidvis nästan tomt framför olika försäljare- så det gick jättebra att gå runt och titta i lugn och ro. Jag har- under en längre tid- varit på jakt efter en emalj-potta att plantera i och på mässan hittade jag 2 st. De kostade 25 kr styck, men försäljaren sa att jag kunde få båda för samma pris- på så sätt skulle han inte behöva släpa hem dem igen. Jag slog snabbt till och kände mig jättenöjd! Väl hemma fick de sig en rejäl omgång med rotborsten och såpa och sen planterade jag några söta penseér i dem. Det blev precis så gulligt som jag tänkt mig. Köpte dock för många penseér så jag blev tvungen att leta fram 2 konservburkar oxå. Ibland är det tur att man sparar på det mesta- man vet aldrig när det kan komma till användning.

För ett tag sen provade jag att sy en handelskasse efter en mall av en itu-klippt ICA-kasse: första försöket blev inte så bra, kassen blev alldeles för smal, men häromdagen gjorde jag ett nytt försök och nu blev jag nöjd. Så här blev den!
Jag gjorde en till oxå, av bara farten och har t.o.m. hunnit använda dem. Måste säga att det kändes bra att kunna gå till affären och inte behöva köpa icke-miljövänliga plastkassar. Kruxet är att det fortfarande behövs soppåsar- och dessa är ju av plast- men jag kan kanske varva, och inte köpa plastkassar varje gång.


Hittade några småbitar av ett gulligt tyg med får-motiv och bestämde mig för att jag behövde 2 st mugg-underlägg.

Jag har rätt mycket pirr i magen- jag börjar jobba på måndag hos Dellenbanans Vänner! Efter att ha varit arbetslös en längre tid känns det ovant, men det är inte själva "arbetandet" som är pirrigt (det känns bara skönt att få hugga in på nåt samt att få lite ordning på dagarna) utan det faktum att jag ska sköta café-verksamheten på Dellenbanans fik. Jag har café-erfarenhet sen tidigare men har aldrig förut skött allt själv, så jag hoppas att det går bra. Det ska iallafall bli jättekul att prova- antingen blir det så att jag vill driva ett eget fik eller så kan jag begrava den tanken helt och gå vidare.
Tiden närmar sig oxå för min utställning och det ger mig mer pirr i magen- hoppas att jag har tillräckligt med saker att visa upp.

3 kommentarer:

  1. Hej och tack för dina snälla ord på min blogg. Tygkassen som du har sytt har jag också funderat på att sy, har sett flera exempel på det och det är ju en jättebra idé.
    Fina pottor till dina blommor!

    SvaraRadera
  2. Det blev jättefint med din plantering, nu har jag fått inspiration och ska plantera om blommor i dag, vill du ha skot av äkta aloe?

    SvaraRadera
  3. Tips för nya roliga recept, här finns massor, hör av dig om du behöver översättning på måtten 1 cup = 2,5 dl

    http://whatscookingamerica.net/RecipeIndex-TableOfContents.htm

    SvaraRadera